Dropdown Menu

Prioriteringsmatrisen: Nøkkelen til effektiv tidsstyring

Ønsker du å bli mer produktiv? Får du ikke strukket over alle oppgavene dine? Da er det en fare for at du ikke prioriterer riktig. Les mer for å vite hvordan du kan prioritere oppgaver for bedre tidsstyring.

Eisenhower-matrisen

Matrisen er oppkalt etter Dwight Eisenhower, USAs 34. president. Han var også en fremtredende general under 2. verdenskrig. Han formulerte idéen med å skille mellom det som er viktig og det som haster. Matrisen skal hjelpe deg med å ta beslutninger mellom oppgaver som er:

– Viktig 

– Ikke viktig 

– Haster 

– Ikke haster

4 bokser

Prioriteringsmatrisen består av 4 bokser.

Prioriteres og gjennomføres: Dette er oppgaver som er både viktige og som haster. De har umiddelbare konsekvenser hvis de ikke blir håndtert snart. For eksempel kan dette være en prosjektinnlevering eller en akutt klientforespørsel.

Planlegges: Dette er oppgaver som er viktige for å nå dine langsiktige mål, men som ikke har en akutt tidsfrist. Dette kan for eksempel være å bygge et nettverk for å utvide din kundebase.

Delegeres: Dette er oppgaver som haster, men som ikke nødvendigvis er viktig for deg å gjennomføre personlig. Disse kan gis andre i teamet ditt som kan gjøre oppgavene like bra.

Kuttes: Dette er oppgaver som verken er viktig eller haster. Det er stort sett distraksjoner som ikke fører deg noe nærmere dine mål. De kan fjernes.

To stykker som prioriterer oppgavene sine rett på jobb

Hvordan bruke i praksis

Du kan for eksempel bruke fargekode på oppgavene, utifra hvilken boks de tilhører.

Det er viktig å begrense antall oppgaver.

Det kan være fristende å putte så mange oppgaver som mulig inn i boksene. Men det er mer effektivt å fokusere på de viktigste.

Husk at det kan være lurt å skille mellom personlige og profesjonelle oppgaver. Da kan du lage ulike matriser for disse.

Slik ser matrisen ut

Liker du bedre å se dette på film?

Ikke vær redd, vår lese-skye venn. Vi har laget en video på dette også.