Dropdown Menu

Driver du med multitasking? Tunge oppgaver? Gjør dette istedet

Er du lei av å drukne i tunge oppgaver? Du prøver å gjøre alt – og ender opp med å få gjort ingenting.

Du multitasker

Du hopper fra mail til møte, fra Teams til to-do-liste, og den ene tunge oppgaven du egentlig må gjøre? Den skyver du foran deg.

Du multitasker, men du føler deg bare mer stressa – og mindre produktiv. Løsningen: Du må endre metoden din. Du må slutte å multitaske.
Dette er det du bør gjøre istedet.

Timeboxing

Slutt å “jobbe med noe sånn innimellom”.

Sett en konkret tidsblokk, f.eks. fra: 09:00–09:45.

Da jobber du kun med den ene oppgaven.

Du åpner ingen mail. Sjekker ingen varsler. Du bytter ikke mellom faner. Du er bare fokusert på det ene du skal få gjort.

Klokke man bruker til timeboxing

Time blocking

Du sparer ikke tid på å gjøre alt samtidig.

Det du må gjøre, er å gruppere lignende oppgaver, som: E-post, møter, planlegging. Alle disse får sin egen, dedikerte bolk. Du mister kontroll når du bytter frem og tilbake hele tiden mellom ulike type oppgaver.

Slå på "Ikke forstyrr"

Varsler ødelegger fokuset ditt. Hver gang det plinger, koster det deg tid og konsentrasjon.

Slå av alt, fra: Mail, telefon, Slack.

Du trenger ikke være online hele tiden.

Det du trenger, er å få ting gjort.

Bruk Pomodoro-metoden

Du kan jobbe i korte økter: 25 minutter fokus og deretter 5 minutter pause.

Etter fire runder, så tar du deg en lengre pause.

Dette er for deg som føler deg tappet lenge før lunsj.

Pomodoro gir deg struktur, pauser og kontroll.

Mann som strekker seg på et kontor

Spis frosken først

Slapp av, dette er bare et begrep. Det handler om å ta den verste oppgaven først. Du vet hvilken oppgave jeg mener. Den du aldri starter på, som ligger der og gnager. Gjør heller den først, ikke varm opp med mindre oppgaver.

Start med det verste, og kjenn hvor mye lettere resten blir.

Velg én ting som er viktig

Ikke lag en liste med 12 ting du skal gjøre. Velg én.

Gjør den oppgaven først, så kan resten vente.

Hvis alt er viktig, er ingenting viktig.

Mer tips!

Så da vet du hva du kan gjøre istedenfor å multitaske.
Men et annet viktig punkt er prioritering.
Til slutt tar vi opp hvordan du kan prioritere bedre, og unngå å gå i lås på hva du skal gjøre.

Skriv alt ned

Så lenge alle oppgaver sitter i hodet, føles alt kaotisk ut.
Du må få det ut. Skriv det på papir, i app – bare få det ut av hodet ditt.

Skill mellom viktig og bråk

Hva er faktisk viktig – og hva bare føles viktig fordi det bråker høyt?

Ikke la varsler og småtteri kapre prioriteringene dine.

Bruk Eisenhower-matrisen

Eisenhower-matrisen er en priorteringsmatrise. Den skal hjelpe deg å skille mellom oppgaver som er: Viktig/ikke viktig, haster/haster ikke.

Slik ser det ut:

Dropp perfeksjonismen

Du får ikke kontroll ved å gjøre alt perfekt. Du får kontroll når du gjør det viktigste – godt nok.

Selv-sabotasje

Multitasking er ikke en superkraft. Det er selv-sabotasje.

Det får deg til å føle deg travel – mens du står stille. Det du trenger er ikke mer innsats.

Det du trenger er retning. Fokus. Struktur. Du må slutte å gjøre alt. Begynn heller med å gjøre det riktige. Så kan du kjenne på forskjellen.

Liker du bedre å se dette på film?

Ikke vær redd, vår lese-skye venn. Vi har laget en video på dette også.