Dropdown Menu

7 grep for å unngå elendig kommunikasjon på jobb

Dårlig kommunikasjon koster. Det fører til misforståelser, forsinkelser, frustrasjon og feil.

Det skaper usikkerhet i teamet og tærer på relasjoner.

Hvis du er lei av at beskjeder ikke når frem, at oppgaver faller mellom to stoler, og at konflikter aldri blir løst skikkelig– her er 7 ting du må begynne å gjøre nå for å unngå mer rot og bortkastet tid.

Ikke bruk feil kanal

Hvor ofte har du sendt en e-post som aldri ble lest, eller skrevet i chat når det burde vært tatt muntlig?

Feil plattform dreper budskapet ditt. Stopp opp og tenk – skal dette egentlig sendes som en oppgave i servicedesken i stedet?

Åpent og ærlig samarbeid

Det hjelper ikke å “snakke sammen” hvis ingen tør si det de egentlig mener.

Heller ikke om man ikke klarer å snakke sammen på en konstruktiv måte.

Åpent og ærlig samarbeid bygger sterke team. Lær balansen mellom å kommunisere åpent og ærlig, samtidig med at dere håndterer uenigheter på en konstruktiv måte som gagner begge partene.

To personer som kommuniserer godt sammen på jobb

Er det viktig? Ta det ansikt til ansikt

Når en samtale er viktig, er det best å møtes ansikt til ansikt eller via video. Øyekontakt og kroppsspråk kan si mer enn ord.

Teams-meldinger og e-posttråder kan gjøre vondt verre og blir lettere mistolket av mottakeren.

Kroppsspråket ditt kan sabotere deg

Kroppsspråket ditt kan si mye, selv når du ikke snakker.

Unngå lukkede positurer.

Pass på at tonen og kroppsspråket ditt stemmer overens med hva du prøver å si, så det ikke skjer noen misforståelser.

Ikke lat som du lytter

De fleste hører for å svare, ikke for å forstå. Det merkes. Lytt for å forstå, ikke bare for å svare. Øv på aktiv lytting og gi dine kolleger oppmerksomhet.

En leder som sitter og lytter på sin medarbeider

Slutt å tolke og anta

Antakelser er farlige. Du tror du vet hva som ble sagt eller ment – men tar feil. Når du ikke holder deg til fakta, bygger du konflikter basert på tolkninger.

Ikke informér feil person

Feil kommunikasjon skaper forvirring og bremser hele teamet. Del informasjon med rett person som faktisk skal ha informasjonen og ingen andre.

Bonustips: Slutt å jobbe i blinde

Når teamet mangler et felles system, blir alt tungvint, uoversiktlig og man jobber tregere.

Et servicedesk som More Service fjerner usikkerheten – og sikrer at ingenting blir glemt, misforstått eller sendt feil vei.

🛑 Stopp dårlig kommunikasjon før den koster deg mer. Start her – før enda en uke går tapt i misforståelser og frustrasjon.

Liker du bedre å se dette på film?

Ikke vær redd, vår lese-skye venn. Vi har laget en video på dette også.